1 jaar samen in Agadir

05-05-2024: Het was vroeg dat vanmorgen, want er moest weer gewerkt worden. En dat op onze 1-year wedding anniversary! ♥️ Aan de andere kant, where else would we be dan in de lucht op zo’n mooie, bijzondere dag? De taxi bracht ons naar Marrakech Airport, waar ik met tien minuten vanaf de incheckbalie bij de gate stond. De enige glitch was de meneer die na paspoortcontrole nog even je stempel checkt (standaard hier in Marokko). Om de een of abdere reden houden de mensen hier er een soort humor op na die je de stuipen op het lijf kan jagen (en dus niet grappig is). Hij zegt tegen mij: ‘No stamp in your passport.’ In de seconde die ik nodig had om te beseffen dat het een ‘grap’ was, stond ik al angstig te bladeren. Nou, haha. Er waren geen plekken meer vrij op de vlucht, dus ik mocht de hele vlucht op de jumpseat in de cockpit. Terwijl we taxieden kwam de zon op. Boven de Koutoubia, in ochtendgloren gehuld, zweefden tientallen luchtballonen. De vlucht was rustig. Regelmatig kwamen we ‘traffic’ tegen, vlak boven ons hoofd. Dat ziet er altijd heel indrukwekkend uit. De bestemming was Lille, en vanuit daar terug naar Marokko; niet terug naar Marrakech, maar naar Agadir. Dit keer had ik een plek in de cabine en de Marokkaanse cabin crew was ontzettend lief; die ochtend had ik al een ontbijtje van ze gekregen (is niet standaard, de aantallen m.b.t. maaltijden etc zijn streng) en ook nu kwamen ze regelmatig even vragen hoe het ging en of ik wat nodig had. En dat terwijl ik nergens voor betaald heb, behalve de kleine meevlieg-fee. Ik voelde me net een zwerver die als koningin behandeld werd 😄En nu zijn we weer in Agadir! De rijen bij de paspoortcontrole kunnen hier lang zijn en aangezien er ook juist een Ryanair-vlucht vol ongeduldige reizigers was geland, ben ik maar vast vooruit gegaan. Met succes, want de rijen zijn nu oneindig en ik zit al lekker in de hal te wachten op Roel en Pieter, de captain.

Lees meer »

De werkdag van een piloot

02-09-2023: Vandaag stonden er twee vluchten op Roels rooster: van Oujda naar Lille en van Lille naar Nador. Daarom ging ik gezellig een dagje mee, om geen taxi naar Nador te hoeven pakken; ik nam gewoon het vliegtuig 😄

Oujda, stad van het stillevendige

01-09-2023: Er lag vanmorgen weer een uitgebreid ontbijtbuffet op ons te wachten. Nadat we daarvan dankbaar gebruik hadden gemaakt, trokken we degelijk bedekt en uitgerust met bucket hat en camera Oujda in.

Nador, Marokkaanse parel in Noord-Afrika

30-08-2023: Vanmorgen zat ik handtekeningen te verzamelen voor een amendement en mailboxen op te schonen. Om twaalf uur zette ik mijn werk met moeite aan de kant om te smikkelen van het vers gehaalde brood met roerei; daarna haalde Roel de stofzuiger uit de berging om de vloeren en kasten onder handen te nemen, terwijl ik een online teamoverleg bijwoonde.

Rue Essaouira, ruige steegjes en Rabat

16-06-2023: Roel heeft vandaag een middag- en avondvlucht, dus gebruikten we de ochtenduren om nog even wat van de stad te zien. We liepen via Avenue Hassan II naar Le Tour de l’Horloge en de Bab Marrakech markt, waar we konden schuilen voor de felle zon en winkeltjes vol slippers, sokken en shirts voorbijliepen. Op het plein voor het gerechtsgebouw huisde een enorme troep duiven. Een rijtje zandkleurige huizen met balkonnetjes vertoonde mooie geveltjes en sierlijke balustrades. Zo is er overal wel wat moois te zien.

Lees meer »

Casablanca: stad vol witte schatten

12-06-2023: Morgen mag ik met Roel mee als buddy, en omdat we morgen wat extra tijd nodig hebben om mij in te checken en de taxi van morgenvroeg niet naar voren gehaald kon worden, trokken we vanavond al naar Charleroi om daar in een Ibis-hotel te overnachten. Het was een ommelands reis: eerst met de auto naar Zaventem, twee treinen en een bus, en er daarna achterkomen dat de hemelsbrede twintig meter naar het hotel een halfuur lopen zal zijn, omdat er een groot hek voorstaat. En dat in deze hitte. Je moet er het beste van maken en dat deden we dan ook maar. Mooie bloemetjes, onze schaduw op de weg en Roel werd er blij van om mijn koffer mee te zeulen. Nou, die droom laat ik graag uitkomen ;) Voor €90 slapen we een nachtje in wat haast een cabine is, maar het is wel knus en met de juiste lampjes aan maak je het wel gezellig.

Hemel en aarde vanuit het midden: vallende sterren en de Melkweg boven de Nijl

De pick-up is vanavond pas om 20:30, dus de dag was hier nog jong toen we om 09:30 wakker werden. We genoten van een verrukkelijk ontbijtje van het buffet (wederom zo mooi en creatief opgezet), keken op de kamer een kerkdienst en sprongen daarna in het verkoelende water van het zwembad; echt een verademing bij de verzengende hitte die alles overheerst. Bij de pool bar vonden we een vitrine vol lekkere gratis hapjes en er begon juist een Fruit Festival, erg populair bij alle kleine kindjes.

Lees meer »

Luxor: duizenden jaren afdalen naar oude beschavingen

We stonden om 04:00 op en sjouwden de hele dag door 40+ graden langs Egyptische wonderen. Om 05:00 stonden we allemaal klaar bij de receptie: Roel en ik, Wouter (de captain), Valentin, Ruben en Bart (de stewards) en de moeder van Bart (een andere buddy). Allen gewapend met water, zonnebrand en een kussen voor in het busje (Ruben was de zijne vergeten en plukte snel nog een kussentje van één van de banken bij de receptie). Buiten stapten we in het witte busje met airco en Egyptische chauffeur, om in een nog donkere maar al warme wereld te beginnen aan een autorit van ruim vier uur landinwaarts. De neonlichten van de talloze resorts en bazaars aan de kust schoten voorbij. Ter hoogte van Safaga City sloegen we af naar de woestijn, maar niet voordat we een streng politiecheckpoint gepasseerd waren. Daar volgenden er nog een stuk of zeven van; het is net of je naar een ander land wilt in plaats van doorrijden in hetzelfde land.

Slow living, for once

Onze dag begon om 10:48. Toen werden we wakker na een gat in de dag te hebben geslapen. Het was een heerlijke luie, langzame ochtend. We waren zelfs te laat voor het ontbijt, dus zaten we om half 1 klaar voor het lunchbuffet.

Lees meer »

The perks of being a pilot's wife

The perks of being a pilot’s wife: meereizen op buddy tickets! Zodoende stonden we vanmorgen samen om 04:00 op voor de vlucht naar Hurghada, die Roel samen met een Nederlandse captain zou uitvoeren.