Los Angeles & de andere kant van de wereld

Gepubliceerd op 24 februari 2022 om 18:15

Onze rondreis door West-Amerika, deel 1.

6 januari 2022

Schiphol, Amsterdam - Be prepared for some serious spam want wij zijn onderweg naar Amerika! 🇺🇸 Vanmorgen vroeg zijn we allemaal negatief getest, alle andere voorbereidingen waren daarvoor al afgerond. Daardoor waren we binnen een uur door alle checks heen. Zo blijkt maar weer: goede voorbereiding is het halve werk! We vliegen nu eerst naar Dallas, waar we overstappen op een vlucht naar Los Angeles. We hebben films, boeken, spelletjes & elkaar, dus we gaan een paar hele gezellige en fijne uren in de lucht tegemoet. We hebben er zin in!

---

Dallas, Texas, Verenigde Staten - Vlucht 1 van 2 zit erop! In iets minder dan 10 uur staken we de Atlantische Oceaan over en passeerden we het noorden van Canada en ongeveer de helft van de VS. Het was een fijne vlucht en ondanks dat het een lange zit was, hebben we ons prima vermaakt. Ik verbaas me altijd over wat er allemaal mogelijk is op zo’n grote hoogte. Hete pizza rolls, complete maaltijden met meer sides dan je in een restaurant krijgt, honderd soorten drankjes en services en: ik blijf het bizar vinden dat je op 12 kilometer hoogte gewoon naar het toilet kunt.

De checks hier op Dallas gingen redelijk gesmeerd. Roel heeft een halfuur doorgebracht op een immigratiekantoor, waar hij wat vragen moest beantwoorden. Gelukkig konden we de reis daarna met z’n drieën voortzetten ;) Verder werden we besnuffeld door een K9, die alle passerende passagiers al rondjes lopend controleerde op verboden middelen. We kwamen zonder extra checks door de douane, namen de Skylink-trein naar onze terminal, en nu zitten we hier bij Gate A21. Ik ben te excited om last te hebben van een jetlag, want onze volgende stop is Los Angeles en dat kan ik zelf nog niet helemaal geloven!

Los Angeles, California, Verenigde Staten - Wij liggen heerlijk in onze bedjes na een lange reisdag. De vlucht vanaf Dallas was prachtig! De lucht was erg helder, dus overal zag je steden, dorpjes en wegen liggen. Maar het mooiste was de heldere sterrenhemel, die het geheel omlijstte. Van zo’n hoogte zie je eigenlijk pas hoe groot de wereld is. We hebben een mistige, donkere glimp van Los Angeles opgevangen op onze weg naar het hotel. We kunnen niet wachten om morgen alles in het licht te zien! Slaap lekker!

7 januari

Los Angeles, California, Verenigde Staten - Goeiemorgen! Wij werden vanmorgen al vroeg gewekt, een combinatie van jetlag en de geur van wiet. Desondanks zijn we goed uitgerust, we hebben heerlijk geslapen en we zitten al lekker vroeg aan ons ontbijt, wat overigens echt niet Amerikaanser kan. We kunnen niet wachten om jullie vandaag Los Angeles te laten zien! Maar eerst gaan we een schandalig groot ontbijt verorberen.

---

De dag begon bij Macy's en Target in Downtown Los Angeles. Na deze fijne shopsessies (al een ervaring op zich in Amerika, waar alles groot, groter en grootst is) namen we de metro naar het noorden van de stad, richting Hollywood en omstreken.

Op Vermont Avenue gaat een gratis public bus die je naar het bekende Griffith Observatory brengt. Je bent blij dat je dat stuk niet hoeft te lopen, want de weg gaat steil de suburban heuvels in, dwars door de woonwijken met groene grasperken en huiselijke uitstraling.

Toen we uit de bus stapten bij Griffith Observatory, hapte ik letterlijk naar adem. We stonden plotseling oog in oog met het wereldberoemde Hollywood-sign! Het moment was onbeschrijfelijk, het was een droom die uitkwam. We genoten even van de zon en de fotogenieke plekjes. Helaas is het boven de stad erg mistig en het uitzicht daarop viel dus wat tegen. Maar in de heuvels was het juist vrij helder, met een prachtige blauwe lucht. En nu zitten we weer in de bus terug naar beneden. Er staan nog veel andere leuke dingen op de agenda vandaag!

---

De dag is nog niet eens voorbij en hij is nu al onbeschrijfelijk fantastisch en overweldigend!

Na Griffith Observatory gingen we terug naar de wijk Hollywood. Daar wandelden we een heel stuk over de Walk of Fame. Zo gaaf om zoiets beroemds zelf te ervaren! We kwamen ontelbaar veel namen tegen, sommigen wilden we uiteraard graag op de foto. Dit deel van de stad is het deel dat je wilt zien. De palmbomen aan beide kanten van de straat, de kleurrijke winkels en signs, de wazige lucht in de verte met een onbestemde blauw- of roodgrijze kleur, de sfeer, de geluiden van verkeer, kwetterend publiek en muziek uit de winkels, een prachtige mix van leven en licht, en jouw onbewuste zelf in het midden van dat alles. Je beseft niet dat je er bent, dat je er middenin staat en het meemaakt. Het is een overweldigende realiteit. Je komt ogen tekort om alles in je op te kunnen nemen en te verwerken.

We zijn meerdere winkels in geweest, vaak puur uit nieuwsgierigheid. In de souvenirwinkels verkopen ze echt letterlijk alles wat je kunt bedenken, zoals fake Oscars of, een wat minder obvious product, aanstekers in de vorm van een kogel(?). Alles kan in het land waar straatverkopers in de metro tasers verkopen aan geïnteresseerde passagiers.

We lunchten bij de Subway (ZO LEKKER) en doken daarna nog wat winkels in aan de Hollywood Boulevard. Uiteindelijk namen we de metro naar Universal City, waar je een enorm Universal Studios complex hebt met themapark, winkelboulevard, parkeergarages met thema’s en meer. De zogenaamde CityWalk was gratis en ontzettend gezellig, met winkels die stripboeken, sokken, souvenirs, food and drinks, Harry Potter merch, snoep en shirts verkochten. Ook hier keken we onze ogen uit. Het was al puur genot om ernaar te kijken.

De weg naar het park toe was ook heel leuk! Steil, maar wel omringd door palmbomen en andere planten. We zagen twee keer een eekhoorntje die tegen de smalle stammen oprenden. En achter de heuvels zakte de zon langzaam naar beneden, waardoor alles een lichtgele gloed kreeg.

---

And that’s a wrap on our first day here. We hebben de dag afgesloten op de welbekende Santa Monica Pier, terwijl het langzaam donker werd. Roel en Bram deden nog een snel spel in de Gaming Arcade. We keken uit over de Pacific, wat echt een bizar moment was. Ik kan niet geloven dat ik hier ben! We aren burgers bij een gezellig restaurantje, waar we op het terras naar basketbal op TV konden kijken. Amerikaanser wordt het haast niet ;)

En nu op naar ons hotel, want morgen gaan we pas echt op pad!